dinsdag 4 december 2012

De Narcist

Lieve Bram,

Mijn brief van vandaag gaat over narcisten. Dat zijn niet die gele bloemen die je in de zomer wel eens ziet, maar zelfgeilende gozertjes met te laag hangende broeken. Veel mensen houden van zichzelf. Ik houd niet van mensen die van zichzelf houden. Jij wel? Erger nog, ik heb er een hekel aan. Ze kunnen het respect niet opbrengen om te luisteren naar iemand anders. En als ze vragen naar jouw dag, veranderen ze het onderwerp al snel naar hun lievelingsding om over te praten: zichzelf. Ken jij zo'n iemand Bram? Ik wel.

Ik ken toevallig zo'n iemand die dol is op lullen over zichzelf. Diegene vertelt alleen echt teveel. Hoe en of er is geneukt dit weekend. En als mensen er achter komen, wordt diegene boos. Terwijl diegene het liefst zijn verhalen via een torentje in Marrakech omroept naar de wereld. Soms vraagt diegene welleens hoe het met mij gaat. Of ik een leuk weekend heb gehad. En dit alleen zodat er ingehaakt kan worden op iets veel leukers. Het weekend van diegene zelf. Dit was namelijk veel stoerder. Geweldiger. Fantastisch. Kwijlend als een pasgeboren baby met buikkramp vertelt diegene over zijn eigen leven. Diegene heeft namelijk zoveel meegemaakt in het leven. Shit man. Ik ben echt een nobody.

Weet je Bram, ik vind dit soort mensen eigenlijk nobody's. Mensen die vaker het woord 'ik' gebruiken dan het woord 'en'. Zoals jij het zou zeggen, ik geniet nul van dit soort mensen. Geilen op jezelf is een vreemd trekje. Ik heb besloten dat ik voortaan hetzelfde terug ga doen. Hoe gaan narcisten om met narcisten? Ik denk dat dit een gezellig onderonsje wordt. Zoals Ans en Hetty die een Latte Machiatto bij de Hema bestellen. Met appeltaart erbij.

'Hé Hetty, hoe was jouw dag? Mijne was geweldig. Ik heb vandaag de hond uitgelaten en het is zo'n mooi beestje geworden. En Hans is gepromoveerd tot hoofd afvalverwerking.'

'Hé Ans, leuk! Maar je wil niet weten wat MIJ vandaag overkwam. Brad, weetjewel, die uit 2 mavo van ongeveer 80 jaar geleden heeft gevraagd wanneer we een keer iets gaan afspreken. Hij vond dat ik er nog zo goed uit zag! Dat snap ik ook wel. Maar hij is zo afgegleden joh. Ik zie er nog zo jong uit vergeleken bij hem. Wat een giller. Ik ga afbellen hoor.'

Zoiets. Wat denk jij?

Liefs, Iris

Geen opmerkingen:

Een reactie posten