dinsdag 18 december 2012

Kutmarokkaan of kutnederlander?

Lieve Bram,

Nederland wordt steeds asocialer, zo zie je maar weer tijdens je treinreis. Helaas merken we het asocialer worden van Nederland niet alleen in de trein, maar overal. Het nieuws staat er vol van, een man kan schaamteloos seksen met zijn 15-jarige stiefdochter en dat op film zetten, we willen Johannes (of Johanna) de bultrug niet redden en een paar jongens, net uit de luiers, rossen een grensrechter zo ernstig af dat hij sterft.

Dat het erg is dat een paar kleine snotjong een man van het leven kunnen beroven om een spelletje, hoef ik niet uit te leggen. Maar wat mij het meest opviel, Bram, is dat de focus wordt gelegd op de afkomst van wie het heeft gedaan, en niet op de man die daar gestorven is. Kranten schrijven maar al te graag dat het een Marokkaantje was die de man in elkaar schopte. En vreemd genoeg gaan de Nederlanders daar lekker in mee. Want Marokkanen zijn kut, zo zie je maar weer.

Een week terug las ik een interessante brief (de Volkskrant, zie link onderaan) van Malika el Allaoui, een Marokkaanse studente. Zij schrijft dat het niet goed is dat we Marokkanen steeds afzeiken/aanwijzen, omdat Marokkanen zich dan minder welkom voelen in Nederland. Het doet pijn om over één kam geschoren te worden, zo stelt ze. Ze vindt ons Nederlanders discriminerend, kleinerend en racistisch. Het is allemaal de schuld van de Nederlanders dat Marokkanen zich misdragen, als we Malika moeten geloven. Maar ik geloof haar niet meer, Bram.

Zelf heb ik ook niet heel veel met het Marokkaanse volk en dat durf ik eerlijk te zeggen. Ik ken een ontzettend lieve en slimme Marokkaanse meid die rechten studeert en waarschijnlijk meer motivatie in haar teen heeft dan de meeste Nederlandse jongeren in hun hele lichaam. Maar hoe niet-graag ik dit ook zeg, zij is toch echt een uitzondering. Misschien komt het imago door het defensieve uiterlijk van Marokkanen, misschien doordat ze zovaak negatief in de media komen. Malika zegt dat 95% van de Marokkanen goed zijn, en vijf procent slecht. Hoe kan het dan zo zijn dat we 'toevallig' zoveel slechte berichten lezen over onze verre zuiderburen?

Uit eigen ervaring weet ik dat Marokkanen simpelweg een andere cultuur kennen. Een cultuur vol agressie en bijna elke Marokkaan die ik ooit gezien of gesproken heb (dat zijn er VEEL) is defensief aangelegd. Ze doen een beroep op hun huidskleur wanneer het hen uitkomt. In plaats van nadenken over waarom Nederlanders zo over hen denken zijn ze te druk met verdedigen. Want Nederlanders zijn racisten, en Marokkanen zijn niet allemaal crimineel. Zo gaat het keer op keer, Bram. Nederlanders houden hun armen stijf over elkaar en Marokkanen zwaaien er kwaad mee in het rond.

Afgelopen zaterdag werkte ik samen met mijn baas in de winkel. Een Marokkaanse jongen van een jaar of 20 kwam aan de kassa met een parfum, zonder bonnetje. Die wilde hij graag terugbrengen, maar dat mag niet zonder bon. Zo is het voor hem en zo is het voor ie-der-een. Toch vond hij het nodig om mijn baas voor vuile kankerhomo uit te maken, en vertelde hij dat wanneer er een blanke voor de neus voor mijn baas zou staan hij WEL alles goed zou vinden. Want mijn baas is een racist. En hij zou zo snel mogelijk ontslagen worden, want daar ging hij persoonlijk voor zorgen. Uiteraard bleef het alleen bij bedreigen, zoals bij (te)veel gevallen.

Volgens Malika is het probleem dat de Marokkanen zich nooit een volwaardige Nederlander voelen, als wij blijven denken dat alle Marokkanen hetzelfde zijn. Simpelweg -en kinderachtig- zegt ze, houd mij en mijn familie erbuiten, wij zijn wel fatsoenlijk. Maar wat ze vergeet is dat het wel haar landgenoten zijn die verantwoordelijk zijn voor wat er gebeurt in Nederland. Marokkanen verstoten zichzelf in Nederland en daar doen ze niks aan. Malika doet een poging door een medelevenopwekkend stuk te schrijven, maar ze denkt niet aan een oplossing. Net zoals de rest. Ze zijn te druk om zich te verdedigen om ook maar te denken over een oplossing.

De vraag blijft nu wie hier fout is, Nederlanders of Marokkanen. Het antwoord is heel simpel: in elk volk zitten foute mensen. Nederlanders zijn evengoed fout. Wat ik jammer vind van onze Marokkaanse inwoners is dat zij zichzelf niet lijken te willen verbeteren, en wij Nederlanders liever neerbuigend toekijken dan helpen. We zuigen slechte berichtgeving over Marokkanen in, met plezier. Ik ben bang dat de Marokkaanse samenleving nooit echt kan blenden met Nederland als het zo doorgaat. En dat is evengoed onze schuld als die van hen. Hoe wij Marokkanen afstoten, stoten Marokkanen zichzelf af. En wie bedenkt een oplossing? Juist, niemand. Oplossingen komen wanneer het te laat is, en schuld afschuiven is makkelijk- zo blijkt nu maar weer.

In plaats van dat we constant vingertjes naar elkaar wijzen, kunnen we beter denken aan oplossing. In een land waar alles verdomd goed geregeld is, kan dit niet eens ter sprake worden gebracht, laat staan worden opgelost. Marokkanen zijn een deel van ons land en we moeten dit deel niet afstoten, maar onze armen openen voor deze mensen. We moeten die taak niet aan de politiek overlaten, want de dag dat Geert Wilders baklava eet met een groepje Marokkaanse jongeren komt niet. We moeten het zelf doen. En Marokkanen moeten terugknuffelen. Dat kunnen ze best, kijk maar naar Ali B.

Groetjes, Iris

PS. De blog van Malika lees je HIER

1 opmerking:

  1. Dat is de keuze van de media he. 'Foute' Marokkanen spreken meer tot de verbeelding van de lezer (van o.a. Telegraaf), dus plaatsen ze eerder een negatief bericht zodat mensen kunnen zeggen 'Zie je wel!' maar daarbij laten ze 'goede' Marokkanen enorm onderbelicht. Selectief nieuws brengen -je hoort ook alleen iets over Afrika als er iets groots/belangrijks/interessants gebeurt, terwijl daar toch het hele jaar door oorlog is.

    BeantwoordenVerwijderen