vrijdag 7 december 2012

Han de Buurtbusman

Lieve Iris,

Ja. Sneeuw is kut. En ja. De bus ook. Een combinatie daarvan is bijna net zo erg als Sugar Lee Hooper zien buikdansen. Al zou ik vandaag voor die optie hebben gekozen. Want het was koud, Iris. Steenkoud. Drie kwartier lang in de sneeuw wachten op de bus. En niet zomaar eentje. Nee. De buurtbus.

Ken je ze, Iris? Buurtbussen. Van die busjes met reclame aan de buitenkant die bestuurd wordt door net gepensioneerde bijstandsambtenaar. Vandaag was Han mijn buurtbusman. In de zomermaanden had-ie een volkstuintje bij te houden, in de winter reed hij rond in de buurtbus. Eindeloos kilometers maken tussen Liempde en Den Bosch. Dat doet 'ie zo'n twee jaar nu.

Ik had geluk vanmiddag, Iris. Ik mocht als enige in de bus zitten. Naast Han. En Han ging vertellen. Over het potje rummikub dat hij gisteren om twintig over zeven had gespeeld met 'ons Bart van hiernaast', over zijn voorliefde voor een boterham met pindakaas en dat zijn vrouw Hannie vandaag ging patroonbreien met de vrouw van zijn oude beste vriendin.

Han genoot van zijn tijd in de Buurtbus. Dat zag je aan alles. Aan zijn waterige plezieroogjes, aan hoe hij zijn neus snuitte en omdat Han elke afslagmogelijkheid aangreep om mij zo lang mogelijk in de Buurtbus te houden. Van Boxtel naar Liempde rij ik in zeven minuut tweeëndertig. Mijn moeder doet er een kwartier over. Maar Han? Die kaggelde in een zuinig half uurtje van punt A naar punt B.

Toen we in Liempde aankwamen, stapte ik uit. Han liet de deur nog even openstaan om mij een fijn weekend te wensen. Langzaam ging de deur dicht en zwaaide hij mij nog na. Er kwam zelfs een glimlach vanaf. Nog een ritje naar Den Bosch en dan mocht hij weer naar huis. Dan maakt Hannie weltelteefjes voor hem en keken ze samen de gemiste uitzendingen van de EO terug terwijl ze warme chocolademelk drinken. Om vijf voor half tien gaan ze naar bed. Dan leest Hannie de bijbel terwijl Han Buurbussen voor Gevorderden doorbladerd. Daarna gaat het licht uit. Want ja, morgen is er weer een Buurtbusdag.

Zullen wij een keer samen gaan buurtbussen? Dan drinken we daarna een kopje kaneelthee.

Groet en fijn weekend,
Bram

Geen opmerkingen:

Een reactie posten