donderdag 6 december 2012

Vijf december ellende

Lieve Bram,

Je vertelt me dat kinderen opgevoed worden met geld. Maar dat niet alleen. Iedereen is een materialistische geld- en spullengeiler tegenwoordig. Ik ook, zo merkte ik gisteren. Een paar weken geleden schreef ik Sinterklaas dat ik een hoed van H&M wilde. Maar alleen van H&M en niet van een andere winkel. Toen het cadeau eraan kwam glinsterden mijn ogen als die van een kind die een leger playmobilpoppetjes krijgt. Maar ik kreeg niet wat ik wilde. Mijn hoed was grijs, niet zwart. Niet bordeauxrood. Had geen suede strik.

Vol vreugde werd me gevraagd of het cadeau van die oude knar naar mijn zin was. Maar ik kan niet liegen, Bram. Of in elk geval, héél slecht. Opeens waren de ogen van mijn hele familie op mij gericht, wachtende ogen, wachtend op antwoord. Stamelend zei ik dat hij 'wel leuk' was. Natuurlijk was die reactie niet goed. Ik moet blij zijn, de playmobilpoppetjesglans moet reflecteren in mijn ogen. Ik moet lachen alsof ik net een hand van Gaston heb gehad, je weet wel, die kale man die wel eens auto's weggeeft waar hij zelf niet in past. Maar dat doe ik niet, Bram.

Nu loop ik richting de stad met een tasje in mijn hand. Met het schaamrood op mijn kaken heb ik de bon moeten vragen aan mijn vader, die dit jaar mijn persoonlijke goedheiligman was. Een dialoog dat mijn karakter tekent.

'Ehm pap, heb jij de bon nog misschien?'
'Bon, waarvan?'
'Van ehm... die hoed'
'Ja die heb ik nog wel ergens.'
'Mag ik hem misschien?'
'Godverdomme, het is ook nooit goed met jou Iris. Je moeder zei het al. Je bent echt verwend.'
'Ja maar, ik had een hoed van de H&M gevr...'
'Hou maar op. Ik ga de bon zoeken. Slaap lekker.'

Wat ik me nu afvraag, ben ik nu echt het verwende kind of is Sinterklaas gewoon hardnekkig? Ik vind het oprecht vreselijk dat ik niet blij kan zijn met 80% van de cadeautjes die ik krijg. Ik haat verrassingen gewoon. Geef me wat ik wil. Ik heb het toch opgeschreven? Ik wil het van die ene winkel, niet van een andere. Of ben ik het vervelende rotkind dat nooit blij is met een cadeau? Moet ik dan maar doen alsof ik iets leuk vind terwijl ik dat niet meen? Het hoedje nooit dragen? Niet eerlijk zijn? Vertel het me, Bram.

Lieve Sinterklaas,

Voor je mijn lijstje leest even naar de opticien gaan zal mij bekoren,
Dan zul je van mij nooit meer geklaag horen.
Het spijt me.
Niet.

Groetjes,

Iris

Geen opmerkingen:

Een reactie posten