maandag 24 december 2012

Holy shit! Ik kreeg een brief van Jezus en schreef hem terug

Lieve Bram,

Kerst draait heus niet alleen om eten en oliebollen, hoor. We vergeten wel eens de oorsprong van kerst. Maar daar hebben we allemaal schijt aan want de kerstman is eigenlijk gewoon je vader en je wil helemaal niet nadenken over mannen op lederen sandalen met sokken erin en littekens in hun handen. Want eten en cadeaus zijn veel leuker, Bram. Dat weten we allemaal.

Ik zat gewoon rustig op de bank en opeens deed iemand een brief door de brievenbus. Je weet wel, zo'n perkamentsoort uit 1880 met een zegel en een strik er op. Ik vroeg me af wie er tegenwoordig nog brieven schreef en ik opende de strik. Holy shit! Ik kreeg gewoon een brief van Jezus, de echte, en die was best zielig. Hij was namelijk op zijn eigen verjaardag in zijn crib (de kerk) aan het chillen en mensen vergaten hem gewoon. Hij zat te huilen in een hoekje. Ik vond dat best zielig allemaal dus ik schreef hem terug.

Lieve Jezus,

Vet heftig allemaal, die verjaardag van jou. Je vertelde dat kinderen de kerstman tegenwoordig zien als de nieuwe Jezus en daar baal je van. Ik snap het wel. Maar vergelijk even met me mee. De kerstman is een oude gast in een stralend rood pak met bont, een glanzende baard EN hij heeft cadeautjes bij zich. Hij laat zich vervoeren door rendieren, want auto's zijn te mainstream. De kerstman is de vriendelijke kinderlokker die zelfs lolly's uitdeelt aan de vervelendste rotkinderen. En jij? Jij bent een oude man met een versleten lap langs je tampeloeris, vet haar en bloed aan je handen. Aan cadeautjes doe je niet, want hersenspoeling is volgens jou het beste cadeau. 

Je schrijft dat je geen plek hebt voor mensen die jouw brief negeren. Zo zo! Is dat nou een kerstgedachte? Mensen buitensluiten die niet streng genoeg geloven in jou? Verder heb je het lef om Mijn, Jezus, Ik en nog meer termen die verwijzen naar jouw geweldige zelf met hoofdletter te schrijven. Maar daar maak je helemaal geen vrienden mee Jezus. En dat wil je, want anders schreef je mij geen medelijden-opwekkende brief. Iedereen moet maar aan jou denken, terwijl kerst het feest moet zijn waar we allemaal gelijk zijn, samen om een tafel. Jezus man, hoe ga je je hier nog uit lullen?

Lieve Jezus, houd je me voor de gek? Ik weet heus wel dat jij waarschijnlijk helemaal niet kan schrijven daar in de hemel en dat deze brief eigenlijk is geschreven door Jan-Peter van Grieshoven. Een man met zeventien kinderen (want dat moest van jou) die houdt van golf (maar niet op zondag) en van zijn vrouw (streng gelovig en gehersenspoeld). Net zoals ik deze brief nu de leegte instuur, is die brief van jou geschreven door iemand met veel leegte. In zijn hoofd. Wie houdt wie nu voor de gek?

Begrijp me niet verkeerd Jezus/Jan-Peter, ik heb namelijk helemaal niets tegen het geloof, want het geloof is namelijk ook gewoon niets. Leegte. Het is iets wat in je hoofd zit en je leven beïnvloedt. Maar niet dat van mij. En dat wil ik graag zo laten. Doe dus vooral niet je best om op deze trieste manier zieltjes te winnen en druk die brief alleen bij gehersenspoelde dames met lange rokken en haarnetjes naar binnen. Voor hen is het toch al te laat. Laat de kinderen lekker aan hun kerstmanlolly's zuigen. En ohja, doe iets aan dat ego. Dreigementen zijn zo 2011.

Ps. Naar welk adres moet deze brief eigenlijk?
Pps. Mocht je dan toch ergens rondhangen doe iets aan die versleten lap en sandalen. Het is sale bij H&M.

Groetjes, Iris

Geen opmerkingen:

Een reactie posten